Leuk, reizen!

10 april 2012 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

De tijd gaat snel. Sneller dan snel, zo snel dat het eigenlijk lijkt alsof de tijd een grapje uithaalt met mij. Best jammer, want ik vind dat grapje niet zo leuk. Terwijl ik normaal grapjes altijd leuk vind!

Er zijn veel dingen gedaan, gebeurd, meegemaakt afgelopen tijd. Zoals het cheetah weekend half februari. Drie dagen lang kamperen in de Karoo, op een boerderij waar cheetah’s wonen om te rehabiliteren zodat ze weer het wild in kunnen. Maar er woonden nog veel meer dieren daar: wilde katten, varkens, paarden, huiskatten, meerkatten, hyena’s. Dit weekend zijn we ook op jacht geweest met de cheetahs. Het was indrukwekkend om te zien hoe een cheetah op zijn prooi jaagt. Maar wat me vooral bij is gebleven van het weekend, is het heerlijk fijn zitten bij het kampvuur, zo veel verhalen, grapjes(niet zulke grapjes als de tijd maakt, die zijn namelijk helemaal niet leuk) en fijnheid.

Toen kwamen mijn ouders alweer op bezoek! Het was wederom gezellig om ze weer te zien. We zijn het eerste weekend van maart naar Hogsback geweest, waar ik al twee keer eerder geweest ben. Veel gewandeld, maar ook paardgereden! Mijn ouders werden met de auto naar een plek gebracht in de middle of nowhere, en ik ben daar heen paardgereden – door bergen en bossen, met de ondergaande zon en opkomende maan, zo mooi. Op die plek hebben we toen gebraaid onder de sterrenhemel, een echte unieke ‘Afrika’ ervaring!

Na een spannend avontuur met een lege tank en geen benzine station, zijn we toch nog aangekomen in Port Elizabeth, voor een weekje stage. Gelukkig zijn we die donderdag al vertrokken naar Kaapstad. Deze stad is een totaal andere ervaring vergeleken met de rest van Afrika wat ik gezien heb! Veel meer verwesterd, en meer een ‘stadse’ sfeer. Het verblijf hier deed me denken aan een stedentripje naar een stad in Europa, heel gek dus!

We zijn naar het Robbeneiland geweest. Ontzettend interessant om dit te zien, zeker ook omdat ik toen ook bezig was in het boek ‘Long walk to Freedom’ van Nelson Mandela. Wat ik overdag had gezien, las ik ’s avonds weer terug in het boek (helaas is het boek nu uit..). De dag daarna zijn we naar de Botanische Tuinen geweest, ontzettend mooi. Veel foto’s gemaakt natuurlijk, die staan op facebook. En ’s avonds natuurlijk een klein dansje ergens, want het stelletje die Martijn en ik in Lubanze hadden ontmoet (met wie we hadden gewandeld), wonen in Kaapstad!

De dag daarna naar de Tafelberg geweest, leuk! Vanaf toen hebben we de omgeving van Kaapstad bekeken:

Pinguins in Simon’s town, Kaap de Goede Hoop (waar de Atlantische en Indische Oceaan bij elkaar komen), National Park, museum/village over de San people, Tulbagh (een dorpje met een straat met alleen maar monumenten), Afrikaanse taal museum, Stellenbosch.

Het museum over de San people was ontzettend interessant. Tot nu toe heb ik vooral veel informatie gelezen over de Apartheid, omdat dat natuurlijk zulke recente geschiedenis is. Maar er is nog zo veel meer te leren over Zuid Afrika!

Toen was het weer weekend geworden, en zijn we weer naar Kaapstad gegaan. Daar ben ik ’s avonds naar een goa feestje geweest (je moet toch wat he..), wat erg fijn was! De volgende dag naar de Slave Lodge geweest, een museum over slavernij. Dit was ook weer een stukje geschiedenis van Zuid Afrika waar ik nog niet heel veel over wist. ’s Avonds heb ik afgesproken met een vriendinnetje uit PE, die was ook met haar ouders naar Kaapstad gekomen. De volgende dag was alweer de laatste dag. We zijn nog naar een aquarium geweest, en daarna –hoplakee – naar het vliegveld!

Nu is het verhaaltje klaar, maar ik beloof je, lieve jij, snel, heel snel zal er nog een verhaal komen. Want al die dingen ik vanaf 18 maart heb meegemaakt – oh, oh, oh!

(Mooie cliffhanger, is het niet?)

1. Lisanne:
    10 april 2012
    Jij hebt het daar ook nog wel naar je zin! Leuk om te lezen!
    Wanneer ging jij nou ook alweer terug naar Nederland?
    xxx Heel veel plezier nog!
  2. Quirine:
    10 april 2012
    spanning en sensatie, ik zit aan mijn laptop gekluisterd voor deel 2 :D liefs!
  3. Melle:
    10 april 2012
    Super leuk om je verhalen te lezen. Echt tof dat je zo veel leuke dingen mee maakt! Bijzonder dat je zulke dingen kan zien en dat je het allemaal zo fijn vindt, als ik dat lees ben ik heel blij voor je :-) Veel plezier en zeker tot de volgende blog, die cliffhanger! Kan niet wachten ;-)
  4. Ellen:
    10 april 2012
    Nouhouhou! Ik wil het vervolg! :) Niet lief! Nee hoor, hartstikke lief dat je in ieder geval deel één gedeeld hebt, geniet er nog maar even van en als we terug zijn kunnen we samen boos worden op de omgevlogen tijd!