Het begin...

23 augustus 2011 - Durban, Zuid-Afrika

Hi lieve allemaal!

Even een kort, snel berichtje vanuit hier. En een korte update!

Woensdag 17 augustus ben ik vanuit Utrecht vertrokken, met best veel stress, hihi. Maar uiteindelijk was alles goed gegaan, en ben ik heel lief uitgezwaaid op het vliegveld - heel fijn dat jullie er waren!

Na het afscheid moest ik natuurlijk ook dingen doen met vliegen enzo. Na eventjes door de veiligheidscontrole in de verkeerde gate te zijn geweest, besloot ik toch maar dat ik niet met Indian Aiwarys wilde vliegen, maar dat ik liever met Britisch Airways wilde gaan. Zoals op mijn ticket stond. Juist. Dus, weer een veiligheidscontrole (tja, het kan niet veilig genoeg he!), en toen zat ik toch nog in het goede vliegtuig naar Londen. Vanaf daar ging het allemaal vrij vlekkeloos. Met een trein naar de goede gate (dit keer wel in 1 keer goed, ik leer het wel), en hoplakee - opeens in het vliegtuig naar Jo'burg! Met een uur vertraging vertrokken, maar dat werd vrij goed ingehaald.

In Jo'burg ging ik met de trein naar Inger, het achternichtje van Anouk (vriendinnetje uit Grun); super fijn dat ik daar terecht kon! Met Inger ben ik toen 's middags naar een winkelcentrum geweest, daar gelunched, en ook te horen gekregen dat ik eigenlijk heel rijk ben: de serveerster vertelde dat je 5 cm dreads voor 500 Rand (50 euro) (!!!) kan verkopen. En nu wil het toeval dat mijn dreadjes ongeveer 35 cm lang zijn, dus ik loop hier gewoon gezellig met bergen geld op mijn hoofdje, gek he? Na dit huigelijke nieuws zijn we naar de Art Gallery gegaan (rare kunst, met barbiepoppen en kleine speldjes en pc toetsen), en nog naar een Botanische tuin, met waterval: Erg leuk!

Inger vertelde mij dat Afrikaanse schoolkinderen op de eerste schooldag geen schoenen aanhebben - ik voelde me meteen helemaal thuis hier..

Vrijdag ben ik door Inger en haar man naar de BazBus gebracht, die me naar Northern Drakensberg heeft gebracht. Daar was het zo ontzettend gaaf! Het hostel was in de middle of nowhere, maar ze hadden wel een sauna, jaccuzi, zwembad, psychedelische pingpong ruimte (!!!) en lekker eten :) Zaterdag zijn we met een groep naar Lesotho geweest, dat is het op-3-na-armste-land in de wereld, het is aan alle kanten omringd door bergen (en Zuid Afrika). Daar oude rotsschilderingen gezien, en ook ontdekt dat ik een slechte toerist ben. Er waren daar allemaal kinderen, en mijn mede toeristen (die wel goede toeristen waren) namen meteen allerlei foto's, ook met die kinderen. En ook de kinderen voeren etc., maar ik vond dat allemaal heel dubbel. Ik ben er ook nog niet helemaal over uit of het is wat ik goed vind of niet. Veel om over na te denken..

Zondag heb ik mijn eerste hike - ever  gedaan, erg leuk. Dingen als de-op-1-na-hoogste-waterval-van-de-wereld (bijna gezwommen), stalen ladders (doodeng), sneeuwpoppen bouwen (voelde als thuis), wandelen, klimmen (doodeng) en blubber. En super mooi uitzicht, ons hoogste punt was rond de 3100 meter! Hier ben ik er achter gekomen dat ik niet echte hoogtevrees heb, maar ook geen hoogteliefde. Dus tja, wat je daar nou mee moet..

Maandag was het weer tijd om te vertrekken, toen ben ik naar Durban doorgereisd (waar ik nu nog ben). Vandaag (dinsdag) ben ik met iemand van het hostel en 4 anderen naar het geboortedorp gegaan van diegene uit het hostel. Heel gaaf! Schooltje daar gezien, gemountainbiked en sightseeing (en die gids die verhalen vertelde), en toen heel fijn gezwommen in de rivier! Dit voelde veel beter dan Lesotho, minder toeristisch. De kinderen waren minder aan het bedelen, in Lesotho was het dat de kinderen wisten dat ze eten zouden krijgen van de toeristen als ze maar lief lachten en een beetje meeliepen. In dit dorpje was het heel anders gelukkig, veel relaxter.

Morgen vertrek ik uit Durban. Wel prima, want Durban schijnt best onveilig te zijn. Morgen ga ik naar Coffee Bay, of nja, een hostel in de buurt daarvan. Het hostel is Bulungula (check it out), eco-friendly en ook fairtrade! Ik ben heel benieuwd!

Goed verhaal he? Lekker kort ook!

Tot gauw. Nouja, niet echt. Tot ziens, lieve jullie!

1. Renilde:
    23 augustus 2011
    Oeps, het was toch niet zo'n korte update, haha.
  2. Jezus:
    23 augustus 2011
    Als dit een korte update is verheug ik me op de uitgebreide versies :-) Zo te merken voel je, je al redelijk thuis daar. Doe vooral voorzichtig in Durban.
  3. Gerard:
    23 augustus 2011
    Tja, dat dubbele was voor mij een serieuze overweging, want ik vraag me vooral af hoe dat zal uitpakken in je werk. Afijn, je bent schatrijk, dus verkoop je dreads voor je terugkomt ;-) en zet de opbrengst in voor een goed doel. Het geld groeit je niet op de rug maar wel op het hoofd.
  4. Regine:
    23 augustus 2011
    Sjonge sjonge Renilde, wat maak jij veel mee zeg. Je kunt je waarschijnlijk niet meer voorstellen dat je in Nederland zou zijn.
    Leuk om je op deze manier te 'volgen', alsof ik ook een beetje in Afrika ben. Tot het volgende verhaaltje ...
  5. Ayla:
    Lieverd

Wat leuk om je eerste echte verhaal te lezen! En je hebt ook al zo veel gedaan! Logisch dat het dubbel is met die kids, doe vooral gewoon wat voor jou goed voeld:) En blijf goed voor je dreadjes zorgen, wordt je ooit nog is miljonair!! Luf ya! x
  6. Free:
    Lieve Rund!
    'Pas' een weekje weg en dan al zo veel meegemaakt! Haha, jij kunt nog wel eens heel rijk worden met die dreads. Misschien een idee om aan het einde van je reis 5cm van iedere dread af te laten knippen? Dan herkennen wij je ook weer als je terug komt. ;-) Heel veel plezier in 't Fairtrade hostel!
    XXX
  7. Arya:
    24 augustus 2011
    Haha, een heel goed verhaal en ontzettend kort! Wat maak je al een boel mee daar. Kan me de dubbelheid van bepaalde dingen goed voorstellen.
    Geniet, denk, ervaar! En schrijf, leuk zulke verhaaltjes :) X
  8. nelleke:
    hoi Renilde,
    Zo dat is een hele ervaring, deze reis, je bent wel ondergedompeld in afrikaande cultuur.
    Het is dus goed om die dreads goed te verzorgen, voor als je nog eens in geldnood komt.
    Liefs en groeten
  9. Charlotte:
    24 augustus 2011
    Woaaa als ik jou nou eens even wat dreads opstuur mag je ze best voor mij verhandelen daar ;) Fijn om te lezen dat je goed bent aangekomen en het tot nu toe -in het algemeen- goed bevalt en je je vermaakt! Zo pingpong je nog meer af dan ik ;) Heel veel plezier en ik wacht met smart op deel 2! xx!
  10. Meike:
    24 augustus 2011
    Wauw, klinkt als een goed begin zeg! Vet cool van je dreads, en inderdaad handig als je ooit in geldnood komt :P Ben heel benieuwd naar je volgende verhalen, geniet ervan! :)
  11. Ellen:
    25 augustus 2011
    Supertof! Klinkt goed Renilde! :D Geniet ervan zou ik zeggen. Leuk om je blog te lezen, dus blijf maar verhaaltjes schrijven! Liefs
  12. Lotte:
    30 augustus 2011
    Jee, gaaf om iets te horen uit het verre afrika. En natuurlijk had je India airlines moeten nemen, dan hadden we nog even kunnen meeten.

Verhalen klinken erg gaaf, ik ben jaloers(ben net 2 dagen terug en nederland is maar saai en georganiseerd). Wanneer begin je eigenlijk echt met je stage?
  13. Carola:
    30 augustus 2011
    Wauw, wat een verhalen! Zeker dat stukje over de bedelende kinderen in Lesotho, ik begrijp wel hoe je dat heftig vind... Maar goed te weten dat je 't naar je zin hebt. Succes met je aankomende stage!